زمانی برای مرور آموخته‌ها

دسترسی آسان به منابع و محتوایی که به‌طور فزاینده‌ای در حال تکثیر است و میل و اشتیاق من برای سفر کردن در دنیای جذاب و پر رمزوراز نویسندگانی با سبک‌های متفاوت نویسندگی، مرا بر آن داشته بود که هر کتاب را فقط یک‌بار بخوانم و از آن عبور کنم. چرا که حجم مطالب نخوانده بیشتر و بیشتر می‌شود و من از قافله‌ی انتشار عقب‌ مانده‌ام.

یک‌بار خواندن بعضی از مطالب با مطالعه‌نکردن آن تفاوت چندانی ندارد. چرا که پس از مدت زمانی ‌اندک بی‌آنکه به حافظه‌ی بلندمدت انتقال یابند، در زیر آوار محتوای تازه به فراموشی سپرده می‌شوند. و عملا آموخته‌ی جدیدی حاصل نشده است.

از این‌رو تصمیم گرفته‌ام که برای مدتی به جای خرید کتابهای جدید، کتابهای موجود در کتابخانه‌ام -که احساس می‌کنم ارزش دوباره خواندن دارد- را مرور کنم.

و همچنین برای ساماندهی فایل‌های موجود در سیستمم و اطلاع از محتوای آنها، فایل‌های ابتدایی رادیو مذاکره را به‌ترتیب به روی فلش منتقل می‌کنم تا در حین رانندگی‌کردن، مجددا به آنها گوش دهم.

فکر می‌کنم گاهی لازم است که قدری از سرعت‌مان کم کنیم و به‌جای جمع‌آوری منابع جدید به مرور و بازبینی خوانده‌ها، شنیده‌ها و آموخته‌های خود بپردازیم. دوباره خواندن مطالب آنها را در ذهن ما تثبیت می‌کند. و به‌ نظر من مهم‌ترین دستاوردش، مشاهده‌ و ارزیابی روند طی شده‌ی فکری از گذشته تاکنون است. می‌توانیم ببینیم آیا در این مدت رشدی داشته‌ایم یا خیر؟ آیا تغییر نگرش و عقیده‌ای در رابطه با موضوعات پیشین پیدا کرده‌ایم؟ یا همچنان بر نظرات و عقاید سابق خودمان استوار هستیم؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *