چگونه خواب راحتی داشته باشیم؟

امروزه خوابِ راحت دغدغۀ بسیاری از مردم شده است؛ چراکه بیشتر افراد ناچار هستند از خواب و استراحتشان به‌نفع ساعات کاری کم کنند.

صبح زود بیدارشدن برای پرداختن به امور شغلی و شخصی و دیرخوابیدن‌ به بهانه‌های مختلف، ساعت بهینۀ خواب ما را به یغما برده است.

همان چند ساعتی هم که در خواب سپری می‌کنیم، کیفیت خوابمان آن‌چنان نیست که در طول روز انرژی و شادابی لازم را برای انجام کارهای روزمره داشته باشیم.

یکی از دلایل کسالت و بدعنق‌بودن در طول روز، کمبود خواب یا بدخوابیدن است. چون ما انرژی و حوصلۀ کافی برای رویارویی با دیگران یا انجام فعالیت‌هایمان نداریم، به غرزدن روی می‌آوریم. یکی از راه‌ها برای این‌که #غر_نزنیم یاحداقل کمتر غر بزنیم، داشتن یک خواب آرام و باکیفیت است.

 

 

روش‌هایی برای خواب بهتر

 

1- خداحافظی با تلفن‌همراه: این روزها مشکل عمدۀ ما برای بی‌خوابی، تلفن‌همراه است. سرگرم‌شدن با موبایل در دقایق پایانی شب، خواب را از چشمان‌ ما می‌رباید و بی‌آنکه متوجه باشیم زمان طولانی را به‌جای خوابیدن با موبایلمان سپری می‌کنیم.

 

2- خاموش‌کردن وای‌فای گوشی: اینترنت گوشی را خاموش کنید تا با خیالی آسوده به خواب بروید؛ چون هم بر وسوسۀ سرک‌کشیدن به آن غلبه می‌کنید و هم این‌که از صدای نوتیفکیشن‌ها بدخواب نمی‌شوید.

 

3- استفاده از ساعت زنگ‌دار برای بیدارشدن: بهترین روش این است که برای بیدارشدن از ساعت زنگ‌دار به جای موبایل استفاده کنید تا هم از امواج مضر تلفن‌همراه در امان باشید و هم از وسوسۀ بازی‌کردن با آن.

 

4- استفاده از ساعت بی‌صدا در اتاق خواب: اگر در اتاق خوابتان از ساعت دیواری یا ساعت رومیزی استفاده می‌کنید، حتماً نوع بی‌صدای آن را انتخاب کنید. تیک‌تاک ساعت در سکوت پایانی شب می‌تواند آزاردهنده باشد.

 

5- بهترین زمان برای رفتن به رختخواب: تا زمانی که واقعاً احساس خواب‌آلودگی نکرده‌اید، به رختخواب نروید. پهلوبه‌پهلو شدن به‌هنگام بی‌خوابی بیشتر ما را خسته می‌کند.

 

6-  داشتن زمانی معین برای خواب: ساعت مشخصی برای رفتن به رختخواب داشته باشید تا ذهنتان برای خواب منظم شود. به‌مرور در همان زمان معین احساس خواب‌آلودگی می‌کنید.

 

7- محلِ خوابِ ثابت: سعی کنید جای مشخصی برای خواب داشته باشید و از خوابیدن در سالن و روی کاناپه و جلوی تلویزیون پرهیز کنید.

 

8- رهاکردن افکار پریشان: افکار مزاحم را با خودتان به رختخواب نبرید. سعی کنید دغدغه‌هایتان را برای چندساعتی هم که شده جا بگذارید.

می‌توانید قبل از خواب برنامه‌های فردا را یادداشت کنید تا آسوده‌خاطر شوید که آنها را فراموش نمی‌کنید.

 

خواب راحت

 

9- سحرخیزی: سحرخیزی علاوه بر این‌که موجب شادابی ما می‌گردد و در طول روز انرژی کافی برای انجام کارهایمان داریم، در شب هم به‌دلیل بیداری زودهنگام میل بیشتری به خواب احساس می‌کنیم.

 

10- خواب قیلوله: خواب‌های نیم‌روزی اگرچه کمک‌کننده و نشاط‌آور هستند؛ اما باید زمان آن طولانی نشود؛ چرا که خوابیدنِ بیش‌ از اندازه در میانۀ روز، هم نتیجۀ عکس می‌دهد و بیشتر احساس کسالت می‌کنیم و هم این‌که موجب بی‌خوابی در آخر شب می‌گردد.

 

11- روشنایی اتاق خواب: نور اتاق خواب را تنظیم کنید. بهتر است محیط را تاریک کنید تا نور شما را اذیت نکند. اگر هم پنجرۀ اتاق شما رو به خیابان است که نور از آن به درون می‌تابد، سعی کنید آن را با پردۀ مناسبی بپوشانید.

 

12- خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های قبل از خواب: از خوردن غذاهای چرب و سنگین و نوشیدن چای و قهوه در ساعات پایانی شب خودداری کنید؛ چون موجب بی‌خوابی می‌گردند. بهتر است شام را در ابتدای شب میل کنید تا با شکم پر به رختخواب نروید.

 

13- نوشیدن مایعات ممنوع: نوشیدن بیش‌ از اندازۀ مایعات قبل از خواب، شما را در نیمه‌شب برای رفتن به توالت بیدار می‌کند.

 

14- استفاده از رختخواب مناسب و راحت: از تشک‌های استاندارد و بالشِ به‌اندازه و مناسب استفاده کنید.

 

15- دمای اتاق خواب: دما و هوای اتاق را متناسب کنید. گرما و سرما هم می‌توانند عامل بی‌خوابی باشند.

 

16- چه بپوشیم: هنگام خواب لباس راحت بپوشید. پوشیدن یک لباس مخصوص خواب می‌تواند به مغز هشدار دهد که اکنون زمان خواب و استراحت است.

 

***

 

پی‌نوشت: اگر به‌دنبال مطلب بیشتری در این مورد هستید، می‌توانید «تجربه‌های ما در مورد خوابیدن و نکاتی که در خوابیدن رعایت می‌کنیم» را در متمم بخوانید.

 

2 دیدگاه

    1. این سبک برای من که جواب داده. امیدوارم برای شما هم مفید باشه.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *