از قصۀ مادربزرگ تا قصه‌تراپی شاهین شرافتی

قصه‌تراپی

قصۀ مادربزرگ

تمام روزهای هفته را به شوق رسیدن آخر هفته سپری می‌کردم. پنج‌شنبه عصر که می‌شد کوله‌بارم را می‌بستم و راهی خانۀ مادربزرگ می‌شدم. لذت خوابیدن روی تراس یک سو و شوق شنیدن قصۀ همیشگی مادربزرگ یک سوی دیگر.

 

چلۀ تابستان جایمان روی تراس بود. تنگاتنگ هم توی پشه‌بند تک‌نفره دراز می‌کشیدیم. نسیم خنکی از روزنه‌ها می‌گذشت و سرمستمان می‌کرد. چشم می‌دوختیم به ماه و ستاره‌هایی که مثل پولک‌های دوخته‌شده روی طاق پشه‌بند بودند. مادربزرگ قصه می‌گفت و من سراپا گوش می‌شدم.

 

نمی‌دانم مادربزرگم فقط قصۀ «پیرزن‌وگنجشک» را بلد بود یا آن را از همه بیشتر دوست می‌داشت. هر بار که از او می‌خواستم قصه‌ای تعریف کند، قصۀ همیشگی پیرزن‌وگنجشک را می‌گفت. گاهی که بی‌حوصله بود مقداری از محتوای داستان کم می‌کرد و گاهی دیگر بند تازه‌ای به آن می‌افزود.

 

 

شب بخیر کوچولو

بقیۀ شب‌های هفته را هم دلخوش بودم به برنامۀ رادیویی «شب‌بخیرکوچولو» با صدای مانای مریم نشیبا. از هر کسی که به‌نظرم توانا بود، می‌خواستم پیچ رادیو را روی برنامۀ شب‌بخیرکوچولو تنظیم کند. برای اطمینان در طول روز هم چندبار رادیو را چک می‌کردم.

 

شنیدن شب‌بخیرکوچولو گزینه‌ای بود برای رهایی از وهمِ شبانگاهی در آن خانۀ درندشتی که پدرم ساخته بود. از چند دقیقه پیش از شروع برنامه گوش‌هایم را می‌چسباندم به رادیو. امان از شب‌هایی که قبل از شروع برنامه خوابم می‌برد.

 

چقدر از بانو مریم نشیبا حساب می‌بردم. با چشم‌های بسته هر چه را می‌شنیدم تجسم می‌کردم. برکه، جنگل، قورباغه، شیر، سنجاب و… .

 

 

قصه‌های ظهر جمعه

به قصه‌های ظهر جمعه هم گوش می‌سپردم؛ اما به‌جز آهنگ صدای محمدرضا سرشار چیزی در خاطرم نمانده است.

 

 

و حالا قصه‌تراپی با صدای شاهین شرافتی

شاهین شرافتی در کانال تلگرامی #رادیو_صدای_زمین قصه‌هایی منتشر می‌کند با عنوان قصه‌تراپی. تا این لحظه سیزده شماره از قصه‌تراپی منتشر شده است. حداکثر زمان این قصه‌ها ده دقیقه است.

 

عناوین این قصه‌ها به‌ترتیب عبارتند از:

محمدعلی کلی و پروین اعتصامی؛

پستچی؛

آرتورشاه؛

مرگ خوبه واسه همسایه؛

کمد؛

سهم منو بدین؛

تاریکی؛

سوپرمارکت؛

سکۀ کاغذی؛

چه خبر؟!؛

زیور خانم؛

عنکبوت؛

بدعکس.

 

با کلیک بر روی هر عنوان می‌توانید به آن گوش بسپارید.

 

قصه‌ها کوتاه و شنیدنی هستند و برآمده از دل زندگی مردم کوچه و بازار. شنیدن قصه‌تراپی علاوه‌بر ویژگی آرامش‌بخشی می‌تواند کمک مؤثری باشد برای تمرین نوشتن.

 

در ابتدای فایل‌های قصه‌تراپی می‌شنویم:

سلام. من شاهین هستم. شاهین شرافتی. من براتون قصه می‌گم. قصه‌ها می‌تونن وارد زخم‌هامون بشن. زخم‌ها دروازۀ ورود به جهان معناست. قصه‌تراپی بشنویم.

 

قصه‌تراپی ها را می‌توانید از کانال تلگرامی رادیو صدای زمین یا از سایت ناملیک دنبال کنید.

 

 

[مطب مرتبط: ناخوانایی ناشی از نوشتن جملات طولانی ]

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *