مراقب استراتژی کالباسی باشیم

پیش‌نوشت: در فایل هشتم رادیو مذاکره، به “استراتژی کالباسی” اشاره شده است. گوش سپردن به آن باعث شد تا من به جستجوی مصداق‌هایش در زندگی شخصی‌ بپردازم.

 

استراتژی کالباسی یعنی اینکه ورقه‌ورقه کردن کالباس و خوردن آن آسان‌تر از بلعیدن یکباره‌ی کل رول کالباس است. (+)

 

فکر می‌کنم استراتژی کالباسی علاوه‌بر مذاکره‌های کاری و قراردادها، در خرید، روابط دوستی و عاطفی، پای‌بندی به اخلاقیات و خودافشایی‌ها هم کاربرد دارد.

گاه از ما خواسته می‌‌شود که فعالیتی معین را انجام دهیم. ما به آن عمل می‌اندیشیم. و عنوان می‌کنیم که آن کار از توان و عهده‌ی ما خارج است. ممکن است در چنین مواقعی از تکنیک استراتژی کالباسی استفاده شود و آن عمل به‌صورت جزءجزء به ما تحمیل شود. انجام دادن مرحله‌به‌مرحله یک کار، آن را در نظر ما سهل‌تر و کم‌اهمیت‌تر جلوه می‌دهد.

یکی از مصادیق استراتژی کالباسی، به دام افتادن در مسائل اخلاقی و روابط دوستانه است. ممکن است ما مصرانه بر خواسته‌ها، باورها، عقاید و تابوهای حک‌شده در ذهنمان پافشاری کنیم. و مدعی این باشیم که عدول از این قوانین، خارج از مدل ذهنی ما است. اما پس از مدتی پیرو و مطیع محض باشیم.

اگر یکباره از ما بخواهند که تغییر عقیده دهیم، چندان به مذاقمان خوش نمی‌آید. و احتمالا نسبت به آن موضع خواهیم گرفت. اما استفاده از یک روش نرم می‌تواند به مرور و خردخرد نظرات ما را مطابق با سلیقه و خواست طرف‌مقابل تغییر دهد.

گاهی با استفاده از این ترفند می‌توان شخصیت و مدل ذهنی یک فرد را تغییر داد. یا کلا شخصیتی مغایر با شخصیت اولیه ساخت. تکه‌تکه کردن یک مسئله دورشدن از اصلِ آن را کم‌رنگ‌تر به نمایش می‌گذارد. و به‌صورت ناآگاهانه و نامحسوس اتفاق می‌افتد.

 

در زمینه‌ خودافشایی هم شاید ترجیح بدهیم در رابطه با بعضی از مسائل ابراز عقیده نکنیم. و نظرات شخصی‌مان را مطرح نکنیم. اما با پاسخ دادن به سوالات به‌صورت تک‌تک و در طی زمان کمتر متوجه میزان خودافشایی هستیم. و لحظه‌ای به خود می‌آییم که کل داستانِ زندگی‌مان را برملا کرده‌ایم.

 

***

هرچه پای‌بندی و تعهد ما نسبت به یک مسئله بیشتر باشد، به همان نسبت سخت‌تر و با صرف زمان بیشتری طعمه‌ی این استراتژی خواهیم شد.

در متمم مطرح شده است که برای فرار از به دام افتادن در این استراتژی، می‌بایست “خط قرمز” داشته باشیم. یعنی اینکه در هر مسئله‌ای به‌صورت دقیق محدوده و چارچو‌ب‌های خود را مشخص کنیم. وقتی خودمان با جزئیات کامل مرز هر حوزه‌ای را معین کنیم، سخت‌تر از آن تخطی خواهیم کرد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *