سفیران حال خوب باشیم

گوشی تلفن را با اکراه برمی‌دارم تا بعد از چندمدتی جویای حالش شوم؛ اما انگشتانم میل چندانی به فشردن دکمه‌ها ندارند. باز منصرف می‌شوم و با خود می‌گویم، باشد در یک وقت مناسب‌تر.

می‌دانم به‌محض برقراری ارتباط شروع می‌کند از قسط‌های عقب‌افتاده سخن گفتن، از جستجوی بی‌حاصل برای یافتن سرپناهی با قیمت مناسب، از حقوق ناچیز و ناکافی. و باز باید شنوندۀ این قصۀ تکراریِ بی‌سرانجام باشم.

 

این مشت نمونه‌ای است از خروار.

فرقی نمی‌کند عمق ناراحتی و خوب‌نبودن چقدر باشد از یک سردرد یا بی‌خوابی ساده گرفته تا نگرانی‌های اجتماعی.

عادت کرده‌ایم به غر زدن. از کمترین فرصتی هم نمی‌گذریم. انگار به‌دنبال یک گوش مفت هستیم تا ناله‌های خود را نشخوار کنیم.

 

در محیط کار هم ماجرا همین است؛ اما در فرمی متفاوت.

کارمندی کوشاتر و پرمشغله‌تر جلوه می‌کند که مدام درحال شکایت‌کردن باشد. هر وظیفه‌ای که انجام می‌شود باید با صدای بلند جار زده شود تا به گوش همه برسد. و شخصی که در خلوت و سکوت حتی فراتر از وظایفش تلاش می‌کند، نادیده گرفته می‌شود.

شاید خودمان هم از زمانی که به کودکان بهانه‌گیر بها داده‌ایم در ایجاد فرهنگ نالیدن برای رسیدن به خواسته‌ها و مهم جلوه‌کردن سهم داشته‌ باشیم.

 


بر هر کسی که می‌نگرم در شکایت است 

درحیرتم که گردش گردون به کام کیست.


 

بیاید کمتر غر بزنیم:

 

✔️ هرلحظه که متوجه شدیم در حال شکایت‌کردن هستیم در همان لحظه صحبت را کوتاه کنیم و به موضوع دیگری بپردازیم. حتی به دیگران هم با شرکت‌نکردن در گفتگوی آنها اجازۀ غرزدن ندهیم.

✔️ پیش از اینکه بنای نالیدن سر دهیم با خودمان بیندیشیم آیا صحبت در این باره گره از مشکلی می‌گشاید؟ آیا تنها راه چاره غرزدن است؟

✔️ به راه‌حل‌های ممکن برای گره‌گشایی فکر کنیم. اگر هم کاری از دست ما ساخته نبود، اجازه دهیم دنیا روال طبیعی خودش را طی کند.

✔️ ناراحتی‌هایمان را با نوشتن بر روی کاغذ خالی کنیم. اگر می‌دانیم که نق‌زدن جزئی از خصلت ما شده است، سعی کنیم با نوشتن آنها را تخلیه کنیم. مدام حال بد خود را به دیگران انتقال ندهیم.

✔️ لحظات زیادی هم وجود دارد که ما حالِ خوب را تجربه می‌کنیم. صحبت‌کردن راجع‌به لحظات خوش را جایگزین ناخوشی‌ها کنیم.

 

 

***

آقایان شاهین شرافتی و اسماعیل باستانی در کانال تلگرامیِ رادیو صدای زمین تلاش می‌کنند که سفیران حال خوب باشند. و در پادکست 59+ به‌طور ویژه به این نکته پرداخته‌اند که چگونه سفیران حال خوب باشیم.

قبلاً در رابطه با حالِ خوبی که از گوش‌سپردن به یکی از پادکست‌های آنها تجربه کرده‌ام، نوشته‌ام.(+)

 

#غر_نزنیم    #رادیو_صدای_زمین

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *