معرفی سامانۀ فرهنگ املایی ویراستاران

فرهنگ املایی ویراستاران

بسیار شنیده‌ایم که در آغاز راهِ نوشتن چندان نیاز نیست که به چگونه‌نوشتن وسواس داشته باشیم. در آغاز راه تنها باید نوشت و نوشت تا ترس ما از سفیدی کاغذ کاهش یابد. یعنی به‌جای چگونه‌نوشتن باید بر چقدرنوشتن حساس باشیم. اگر در حوزۀ نوشتن به‌طور خاص به ویراستاری علاقه‌مند باشید باید حتماً نحوۀ صحیح‌نوشتن و فراگیری آداب نگارش را در برنامۀ کاری خود قرار دهید.

 

می‌دانیم که تصحیح املای واژگان جزئی از ویرایش متن است. املای کلمات را کنار می‌گذاریم و تصور می‌کنیم همه با شیوۀ نوشتن صحیح واژگان آشنا هستند. مثلاً فرض می‌کنیم همه صابون را به‌درستی می‌نویسند. و برای انتخاب از میان «ص»، «ث» و «س» درنگ نمی‌کنند و بلافاصله صابون را  به‌طور صحیح می‌نویسند. البته اگر نگویند صابون را با صاد هم ننویسیم، باز هم کف می‌کند.

 

با فرض بالا هر کدام از ما با توجه به استفاده از منابع متفاوت و میزان دقت در نحوۀ نوشتن کلمات، نگارش خاص خود را داریم. مثلاً یکی می‌نویسد «سامانۀ فرهنگ املایی» و دیگری ترجیح می‌دهد بنویسد «سامانه‌ی فرهنگ املایی».

 

استفاده از فاصله یا نیم‌فاصله مسئلۀ دیگری است که باید به آن اهمیتی ویژه‌ داد. چراکه عدم رعایت این نکته می‌تواند با ایجاد کژتابی مخاطب را سردرگم کند و  برای درک مفهوم نهفته در جمله زمان بیشتری از او طلب کند.

جهت تایپ نیم‌فاصله می‌توانید از ترکیب کلیدهای Ctrl+Shift+2 استفاده کنید.

 

شنیده‌ایم که یادگیری اصولی و پایه‌ای هر موضوع از فراگرفتن مطلبی بر روی آموخته‌های دست‌وپاشکستۀ قبل آسان‌تر است. همۀ ما در این مرحله از زندگی به یک رسم‌الخط ثابت نوشتاری رسیده‌ایم. اگر از رسم‌الخط صحیح استفاده می‌کنیم که فبها. اما اگر هنوز با یک رسم‌الخط استاندارد و معتبر فاصله داریم باید از یک مرجع قابل‌اتکا کمک بگیریم تا شیوۀ اشتباه نوشتاری را فراموش کرده و صحیح‌نویسی را ملکۀ ذهنمان کنیم.

 

سایت ویراستاران صحیح‌نویسی را آموزش می‌دهد و در راستای یکدست‌شدن نوشته‌ها سامانۀ فرهنگ املایی ویراستاران را راه‌اندازی کرده است.

 

فرهنگ املایی ویراستاران

 

من غالباً از سامانۀ فرهنگ املایی ویراستاران برای بررسی وجود فاصله یا نیم‌فاصله در لغات استفاده می‌کنم. با درج هر ترکیب‌ کلمه سامانه شکل صحیح کلمۀ درخواست‌شده را پیشنهاد می‌دهد و هر واحد کلمه را مشخص می‌کند.

اگر مایل هستید کلمات بیشتری به دایرۀ واژگان خود بیفزایید، می‌توانید سایر واژه‌های همانندی را نیز که سامانه پیشنهاد می‌دهد، مورد مطالعه قرار دهید.

 

 

2 دیدگاه

    1. خواهش می‌کنم جناب محمدمهدی باقریِ عزیز.

      حضور شما در اینجا موجب بسی افتخار و خرسندی هست.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *